Läromedelsgranskning. Så kul har jag en måndagkväll...

Läromedelsgranskning
Matteborgen 4a

Bakgrund:

Jag valde att granska detta läromedel då jag under min VFU-tid på kort tid skapat mig en väldigt negativ bild av vad detta läromedel sänder för budskap till de elever som utan eget inflytande blivit tilldelade denna bok som läromedel under sina matematiklektioner.
Jag kommer inte i detta arbete lägga någon vikt vid huruvida effektiv denna bok är i sin utlärning av det faktiska ämnet matematik, då min kunskap i att lära ut det ämnet är begränsat. Däremot så kommer jag att analysera den ur ett genusperspektiv då jag anser att de olika teman som boken har genom sina kapitel, samt de bilder som utsmyckar desamma bibehåller en genusstruktur som för mig känns gammalmodig och patriarkal.


Avhandling:

En första anblick:
Matteborgen 4a ger via sin framsida de elever som ska använda den en ide om vad de kommer att mötas av i boken. Det är en bild på vad man vid första anblicken kan förutsätta är en lycklig kärnfamilj. Det är en man och en kvinna samt deras två barn. En dotter och en son. Det är någon slags medeltid och familjen går utmed vad man kan förutsätta är murarna på en borg. På bilden återfinns även helt ur kontext en drake. Men denna visar sig vara något av en maskot eller iaf återkommande figur i denna serie av matematikböcker.  Men om man gör en djupare analys av omslagsbilden så säger den även en hel del om den maktstruktur och genusförordning som kommer att följa eleverna genom boken. Den förmodade mamman går inte tillsammans med sin familj på bilden. Hon går bakom. 3steg som markerar att hon är underlägsen mannen. Att det är han som leder familjen. Vidare är barnen och mannen på bilden alla klädda i blått medan kvinnan har gröna kläder. Så med lite fantasi kan även tänkas att hon inte ens tillhör samma stam. För att ytterligare alienera henne ifrån de övriga har hon även ett ytterst malplacerat trollspö i handen som varken passar in i tid, epok eller bilden i övrigt.

Teman / Bilder
De olika kapitlen i Matteborgen 4a anknyter alla till något traditionellt manligt betingat så som vikingatiden, drakar och så vidare. Detta tar sin form genom de tecknade bilder som finns på i princip varje uppslag. Dessa bilder har även ett annat tema än de teman de blir ålagda genom sina diverse kapitel, och det är den systematiska återkomsten av den patriarkala maktstrukturen. Det ständiga mönstret är starka män och/eller hjälpsamma kvinnor. (Samtliga bilder jag valt att analysera kommer ligga som referens längst bak i dokumentet)
Den första bilden jag har valt att analysera är en bild på vad jag antar är en vikingafest. Män, kvinnor och barn är alla bjudna, och de alla förefaller väldigt glada. Men det finns en stor skillnad. Männen porträtteras ätandes och starka. Kvinnorna uppassandes. Klappar karlen på ryggen,  bär på deras mat eller tar hand om barnen. Intressant är att man längst ner i vänster hörn kan skönja att en hund glatt äter på ett ben.  Det medan kvinnorna fortfarande passar upp på männen.
Detta kan man givetvis försöka att prata bort genom att hävda att man bara visar den genusförordning som rådde på vikingatiden. Att man försöker göra en någotsånär korrekt historiebeskrivning. Detta argument faller dock ganska platt när man tar sig en titt vidare genom boken. Jag har även valt två bilder som är helt befriade från de bestämda teman som annars återfinns i de olika kapitlen. Dock så återstår det patriarkala temat. På ena bilden som ska fungera som ett incitament till geometri övningar så är det föga överraskande flickorna som mäter killarna och inte tvärtom, medans den andra bilden som endast fyller funktion som ordvits är väldigt tydlig i vad som förväntas av eleverna i klassrummet. Killen ska vara rolig, nonchalant och medelpunkten. Flickorna å sin sida ska plikttroget sitta med pennan i handen och le lätt åt killens underfundiga nonchalans. I ena fallet är flickan även befäst med en drömsk blick som utan tvivel än mer säkerställer killens position och status långt över de två flickornas.  
Den sista bilden jag valt att analysera är ett dubbeluppslag med ett fåtal uppgifter kopplade till bilden. Jag har valt att fokusera på uppgift D “Hur många färre kvinnor än män är det på bilden
Om man helt frångår problematiken med att veta när en pojke blir man och en flicka blir kvinna så återstår fortfarande ett stort problem med denna frågeställning. Hur ser jag vem som är man och vem som är kvinna när de står med ryggen emot mig som åskådare?
Självklart har man löst detta på samma sätt som genom av resten av boken. Man förser männen med ett starkt karaktärsdrag och kvinnan det motsatta. Männen står i smedja, rullar en förutsatt tung tunna, bär på fisk eller förhandlar. Kvinnorna bär på tvätt och småpratar sinsemellan.


Slutsats:
Den slutsats jag drar av att ha gjort detta arbete är att matteborgen 4a genom sin tematiska samt grafiska sammansättning upprätthåller en patriarkal maktstruktur genom att ständigt göra det manliga till normativt. Denna “genussegregering” anser jag vara ytterst olämplig och borde därmed ej få förekomma i det studiematerial som vi erbjuder våra elever.
På detta sätt anser jag att denna bok är djupt olycklig att använda som studiematerial då den bidra till en fortsatt genusproblematik med sin ständiga manliga normativitet. 

Styckindelning osv blev fuckt av copy paste, men jag orkar inte bry mig, för ingen jävel kommer orka läsa allt det där iaf.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0